Posted on: 4 października, 2022 Posted by: admin Comments: 0
Metody uczenia się wspomagające edukację zdalną

Niezależnie od tego, czy uczymy się w szkole, w bibliotece czy w domu, cel pozostaje ten sam – chodzi o to, by jak najlepiej przyswoić dawkę wiedzy. Stosując zasady skutecznej edukacji, można pomóc uczniom uczyć się efektywniej.

Nie ma złych uczniów, są tylko złe metody nauczania”

Trudno nie zgodzić się ze słowami Sebastiana Leitnera. Uczniowie, mając świadomość, że do wyboru są różne metody nauki oraz techniki wspomagające proces uczenia się, mogą wybrać odpowiednie narzędzia dla siebie. Dzięki temu nauka stanie się wydajniejsza i lżejsza. Przydają się uczniom w czasie zdalnej nauki, jak i podczas edukacji w placówkach szkolnych.

Różne metody notowania

W organizacji materiału do nauki zwykle pomagają uczniom notatki. Warto jednak porzucić utarte przyzwyczajenia. Nie muszą to być zapiski w notesie. Mogą to być także notatki w laptopie, w specjalnych aplikacjach, mogą to być też grafy i diagramy – nie tylko tekst. By je opracować, trzeba zastanowić się nad nowymi treściami, przeanalizować je, zastanowić się nad nimi. To podstawa do samodzielnego organizowania materiału.

Jest wiele sposobów przygotowywania notatek. Najlepsza zależy od indywidualnych preferencji. Określenie, która będzie odpowiednia dla danego ucznia, wpłynie na jego efektywność uczenia się. Warto zatem wypróbować różne metody notowania.

Fiszki.

Część osób ceni fiszki. Wymagają one selekcji treści. Co prawda fiszki kojarzą się z uczeniem się słówek z języków obcych, ale mogą sprawdzić się też w nauce w różnych przedmiotów. Pokażmy to na przykładach. Po jednej stronie można wpisać wydarzenie, po drugiej datę, z jednej pojęcie, a z drugiej definicję. Fiszki można opracować samodzielnie, sprawdzą się też programy komputerowe.

Mapy myśli.

Robiąc je, zapisujemy pojęcia kluczowe na środku arkusza papieru. Od niego promieniście rozchodzą się linie w różnych kolorach. Każda z nich odpowiada danej kategorii informacji odnoszącej się do tematu mapy. Stąd prowadzą inne linie, odnoszące się do bardziej szczegółowych informacji.

Dobra organizacja materiału

Dla nauczycieli planowanie edukacji zdalnej jest nadal sporym wyzwaniem. Zmusza to do innego układania i prezentowania uczniom materiału. Poza tym od uczniów wymaga się więcej pracy samodzielnej, w czym dobra organizacja materiału będzie bardzo pomocna.

Zgodnie z wynikami badań – im wyższy stopień organizacji materiału, tym lepiej uczniowie zapamiętują i przyswajają informacje. Materiał powinien stanowić całość powiązaną z wiedzą uprzednio już przez nich posiadają – zgodnie z tzw. efektem struktury.

Mnemotechniki

Mnemotechniki to metody wspomagania pamięci – ułatwiają zapamiętywanie, przechowywanie i wydobywanie informacji. Większość uczniów korzysta ze skojarzeń i wyobraźni. Mnemotechniki wykorzystują powtarzanie opracowujące. Kluczem do jak najlepszego wykorzystywania mnemotechnik jest nadanie konkretnego obrazu w wyobraźni temu, co staramy się zapamiętać.

KwK, f:

Photo by AbsolutVision on Unsplash

Leave a Comment