Newsletter

Żłobek / przedszkole
 
Rusza bezpłatna akademia dla dzieci, rodziców i dziadków
Ponad 80 godzin bezpłatnych zajęć dla maluchów, starszaków, ich rodziców oraz dziadków przygotowuje Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie. Od listopada br. do czerwca przyszłego roku rodziny będą mogły wziąć udział w kursach pierwszej pomocy, warsztatach dziennikarskich, fotograficznych, konsultacjach psychologicznych, pedagogicznych i prawnych, a nawet wspólnie żeglować, jeździć na nartach czy rowerze.

Panda zabiera do Chin!
„Wiesz, jestem świnką. Z roku świnki jestem” – z przejęciem mówił swojej mamie 4-latek. A inny cieszył się „Nĭ hăo to prawie tak jak Michał. A to po chińsku znaczy Cześć, wiedziałaś?!”. W Instytucie Konfucjusza w Krakowie po wakacyjnej przerwie ruszyły znów „Poranki z Pandą”.

Nieporadni wobec przedszkola
Wrzesień 2011 to z pewnością miesiąc przedszkoli – w mediach, na forach, w codziennych (i to nie tylko tych prowadzonych w piaskownicy) rozmowach aż huczy, a spośród innych słów wybija się szczególnie to pytanie: „To ILE w końcu? I ZA CO?”.

Od czego jest tato?
Rodzice to najbliższe dziecku istoty, którym powierza ono swoją bezbronność, szuka ochrony i miłości. O mamie pisano poematy, wiersze, piosenki, wiele jest o niej książek i artykułów. O tacie – trochę mniej. A jednak rola taty jest nie mniej ważna, bowiem mama, która ma w ojcu oparcie, jest spokojna i pogodna, daje dziecku poczucia bezpieczeństwa.

Dzień Dziecka w Arsharterze
29 maja 2011 (niedziela) Arsharter zaprasza dzieci wraz z rodzicami na wyjątkowe spotkanie. Arsharterowa scena (Atelier Hothaus, ul. Romanowicza 2, Kraków) zostanie oddana w ręce dzieci (tych większych i tych mniejszych). Wszystkich - dużych i małych - zapraszamy do wspólnego świętowania i wspólnej zabawy w teatr.

Owieczka BAE pokazuje świat
Arsharter (ul. Romanowicza 2) zaprasza na bezpłatne przedstawienie „Wełna – przygody małej owieczki Bae”. Spektakl przygotowany przez Henriette Harbitz (z wydziału teatralnego Sogn og Fjordane University College w Sogndal w Norwegii ) i Lenę Skjerdal (piosenkarka jazzowa) będzie pokazywany 18 kwietnia o godz. 10.00 i 11.30. Konieczna rezerwacja!

Spotkania z polską bajką
Centrum Młodzieży im. Henryka Jordana w Krakowie zaprasza w kwietniu na seanse krótkich bajek dla dzieci. Pokazy będą się odbywały w kinie Paradox (ul. Krupnicza 38) w każdą sobotę o godz. 16.00, nowy cykl filmów dla dzieci pt. „Baśnie i bajki warte poznania” rusza 2 kwietnia.

Studenci dla najmłodszych
Studenckie Radio17 do tej pory dało się poznać jako dynamiczna grupa młodych ludzi działających na antenie. Tym razem przyszło im zaprezentować się w innej roli. Żeby sprawić radość najmłodszym, szczególnie tym z domów dziecka, dziennikarze Siedemnastki stworzyli pierwszą studencką bajkę radiową – „Lisek Florek i nauka latania”.

Przekręcony słownik - nowy konkurs!
Tatam, czyli tramwaj, oświetlenie, czyli prześwietlenie (RTG), pajaj, czyli parasol... Tym razem czekamy na najlepsze, najśmieszniejsze, najbardziej rozczulające dziecięce przekręty, tj. przykłady tworzonych przez dzieci słów. Czekamy na autentyki, zapamiętane z mowy i pisma Waszych dzieci (dzieci, którymi się opiekujecie, które uczycie itp.). W nagrodę mamy "Elementarze obrazkowe" ufundowane przez wydawnictwo Harmonia.

Patriotyzm w edukacji małego dziecka
[...] Dzieci uczą się zachowania aprobowanego społecznie poprzez próby i błędy, poprzez nauczanie w sytuacjach konkretnych lub przez identyfikację. Im więcej będą miały do identyfikacji pozytywnych wzorów, tym pełniejszy i lepszy będzie ich rozwój moralny. Z pomocą otoczenia dziecko zaczyna coraz sprawniej odróżniać dobro od zła. Tę zdolność do inicjatywy na polu moralnym przejawia nie tylko odwagą samodzielnego określania wartości, lecz myślenia wynikowego na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz powiązanych z nimi komentarzy dorosłych. Zadaniem wychowania jest wspieranie dziecka w dążeniu do wartości podstawowych – prawdy, dobra i piękna. [...]

Z dzieckiem dookoła świata
18 listopada 2010 w Zajeździe Kościuszkowskim (Białoprądnicka 3) odbył się panel dyskusyjny „Jak podróżować z dzieckiem”, który zainaugurował 4. Krakowskie Spotkania Podróżników Kolosy 2010. Przez kolejne trzy dni (19–21 listopada) miejscem spotkania podróżników będzie Centrum Dydaktyki AGH przy ul. Reymonta 7.

Nie siedź w domu, weź dziecko do Agrafki!
Niedzielny poranek – sens tych słów odkrywa na nowo każdy rodzic małego dziecka. Leniuchowanie w łóżku do późna i odsypianie zaległości z całego tygodnia? To piękne, ale już nierealne marzenie. Owszem, można puścić naszemu skarbowi bajki i uszczknąć jeszcze co nieco dla siebie z leniwej niedzieli, ale na dłuższą metę ta strategia się nie sprawdza. Co wtedy? Trzeba się zmobilizować, choćby i szarość i plucha za oknem, i wymyślić PLAN. Tym planem może być na przykład seans w kinie Agrafka przy ul. Krowoderskiej 8 w Krakowie. Choć słowo „seans” nie jest tu chyba najlepsze...

Zabawy za 3 grosze
Wyzwaniem dla każdego dziecka będzie zabawka domowej roboty, która zajmie uwagę dłuższy czas. Zainspiruje do dalszego działania i pobudzi wyobraźnię malca. Dlatego warto poświęcić temu trochę czasu. Wystarczy wyłączyć telefon, schować zegarek i na kilka chwil zapomnieć o tym, że jest się już dorosłym.

Jak dobrze jest w teatrze!
„3d”, czyli dzieci dla dzieci, to zawodowy teatr dla dzieci. Warsztaty dla najmłodszych organizowane są w kinoteatrze „Wrzos”. W programie zajęcia praktyczne i teoretyczne z aktorami, prace nad reżyserią, muzyką czy scenografią spektaklu.

Dziecko w świecie wartości
Stosunek dziecka do wartości kształtuje się w kontekście relacji społecznych z osobami znaczącymi, a szczególnie relacji, które mają podłoże uczuciowe. Matka i ojciec – osoby dla dziecka najważniejsze − wprowadzają dziecko w obszar, który dla nich samych jest ważny: w swój świat wartości. Relacja między rodzicami a dzieckiem wyznacza sposób komunikacji, odnoszenia się do dziecka, nazywania zachowań dziecięcych, zwracania uwagi, wydawania poleceń, karcenia, nagradzania.

Ta ostatnia niedziela z bajką
Musisz być dzieckiem. To znaczy, że możesz mieć od trzech do stu lat, ale przy tym radość poznawania w sobie. Umiejętność słuchania jest oczywiście niezbędna. Jeśli te kilka warunków nie stanowi dla Ciebie przeszkody, wybierz się na kolejne czytanie bajek japońskich do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha. Czterdzieste spotkanie już za nami. Przekonaj się, jak było, i odwiedź mangghę 25 kwietnia, podczas bajek czterdziestych pierwszych.

Przestają wychowywać…
W rozmowach indywidualnych z rodzicami moich małych uczniów często słyszę stwierdzenie: − Ja sobie już z nim nie radzę. Jedna z matek w odpowiedzi na problemy z zachowaniem jej syna stwierdziła: − Nie mam czasu teraz się tym zająć. Studiuję. Inna matka: − Kiedy ja mam z nią rozmawiać, jeśli wracam z pracy po osiemnastej?

Rzep znów się zaczął czepiać
Strój i fryzurę ma w stylu punk. Jest trochę złośliwy, dużo wie i chce naprawiać świat, a robi to z wdziękiem i humorem. Ten, kto stanie się obiektem jego kpin, nie ma wyjścia: musi się zmienić. Uwaga! Rzep nie czepia się byle czego: lekcje daje tym, którzy mają poważne problemy, np. w szkole nie uczą się jak należy, bałaganią, udają, że są kimś innym niż w rzeczywistości, i straszą dzieci... Ale bez obaw: w szkole Rzepa wszystko dobrze się kończy – jak to w bajce.

Rodzic przy tablicy
Dziś, kiedy coraz mniej towarzyszymy swoim dzieciom w codziennym życiu, zwykle gubimy się w roli rodzica i wychowawcy. Dlatego coraz częściej szukamy pomocy – psychologów, pedagogów, terapeutów... Rozmawiamy z Anną Kucharską-Zygmunt i Katarzyną Przybylską ze stowarzyszenia „18 Plus Minus”, trenerkami od wielu lat prowadzącymi warsztaty dla rodziców, m.in. w ramach ogólnopolskiego programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”.

Uwodzenie przez reklamę
Dzieci nie wybierają sobie rodziny, w której przychodzą na świat i są wychowywane. Nie decydują również o warunkach swojego biologicznego i psychospołecznego rozwoju. Obarczone dziedzictwem ekonomicznego i społecznego statusu swojej rodziny dzieci ponoszą pełne tego konsekwencje.

Radość od małego
„Dzieci z poczuciem własnej wartości, pełne życzliwości do siebie i innych, aktywne i odważne, potrafiące przezwyciężać trudności, posiadające przekonanie, że mają wpływ na to, co im się przydarza, to dzieci odporne psychicznie, to dzieci będące życiowymi optymistami” – mówi Dorota Wójcik-Słonina pedagog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 w Krakowie.

Trudny temat – oszczędzanie
Jak pokazać dziecku, czym jest pieniądz? Jak sprawić, by nie stał się dla dziecka zbyt ważny? Jak nauczyć dziecko oszczędzać?

Mali globtrotterzy na safari oceanicznym
Poznając geografię kontynentu australijskiego, natknęli się na przedstawicieli fauny tamtego regionu. A wszystko to na… krakowskim Starym Mieście. Przedszkolaki z Krakowa, i nie tylko, od niedawna mają okazję uczestniczyć w niecodziennych wędrówkach po dżungli, mogą też „nurkować” w oceanie i z bliska podziwiać jego uroczych mieszkańców. Takie możliwości oferuje im Aquarium i Muzeum Przyrodnicze przy ul. św. Sebastiana 9. Przygód na miarę Indiany Jonesa dostarcza im ich własna wyobraźnia, umiejętnie pobudzana każdorazowo przez szefostwo ekspedycji.

Sposób na agresję
Nie można dzielić dzieci na agresywne i nieagresywne. W każdym drzemią zadatki na agresywne formy reakcji. To, czy (i kiedy) zostaną one dopuszczone do głosu, zależy od częstotliwości czynników, które mogą wywołać agresję.

Namów dziecko do twórczości
Swobodna ekspresja jest widocznym przejawem aktywności twórczej dzieci i zajmuje czołowe miejsce w pedagogice francuskiego innowatora, Celestyna Freineta.

Kodomo-no hi, czyli Dzień Dziecka
Dzieci w Polsce swoje święto mają 1 czerwca. Dzieci w Japonii - na początku maja. Dzięki Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha dzieci w Krakowie mogą świętować dwukrotnie w ciągu roku.

Nauka czytania dzieci przedszkolnych
Początki nauki czytania odbywają się poprzez głoskowanie słów, a następnie poznawanie liter jako odpowiedników głosek. Okazuje się, że ten sposób czytania (głoskowanie/ literowanie) kładzie się cieniem na dalsze usprawnianie czytania (i pisania). Są dzieci, które mimo że znają wszystkie literki w wyrazie, nie odczytają go! Dlaczego?

Inteligencje, nie inteligencja
Obiegowa opinia głosi, że dobrzy uczniowie są zdolni, inteligentni. Mówi się też, że dobry uczeń ma wysoki iloraz inteligencji. Czym jest ten iloraz inteligencji, czym jest sama inteligencja? Czy obiegowa opinia jest prawdziwa?

Czy nasze dziecko jest wybitnie zdolne?
Jeśli mamy podstawy do tego, by sądzić, że nasze dziecko jest wybitnie uzdolnione, możemy wybrać się do psychologa, który przeprowadzi pod tym kątem specjalistyczne badanie, albo poobserwować dziecko sami. Oto kilka oznak mogących świadczyć o tym, że dziecko posiada wybitne zdolności.

Miłość w pięciu językach
Prawdziwa miłość zawsze jest bezwarunkowa. Akceptujmy dziecko takim, jakim ono jest, a nie za jego osiągnięcia, kochajmy bez względu na to, co zrobi albo czego nie zrobi. Jeśli nie będziemy zaspokajać potrzeby miłości w życiu dziecka, nieustannie będziemy napotykać problemy wychowawcze.

Muzyka w wychowaniu
W procesie uczenia i wielostronnego formowania człowieka muzyka jest jedną z dziedzin oddziaływania na życie uczuciowe, rozwój umysłowy, samoekspresję i ukierunkowanie aktywności wychowanka. Dzieci matek, które podczas ciąży słuchały np. Mozarta, są nieprzeciętnie inteligentne.

A może klub malucha?
O popularnych ostatnio coraz bardziej klubach maluszka mówi dr Iwona Sikorska, psycholog.

Uczymy samodzielności
Dorośli pracują, dzieci chodzą do szkoły, a maluchy przebywają w żłobkach. To tu często rozpoczyna się ich edukacja. Jak oswoić nasze dziecko z nowym dla niego otoczeniem?

Gdy dziecko nie mówi ładnie...
„Wie pani, bo on coś tak dziwnie mówi”. „Ja do niego mówię, a on jakby nie rozumiał” – z tego typu skargami przychodzą rodzice do logopedy. Czy te problemy warte są wizyty u specjalisty? Na czym polegają zaburzenia mowy, co jest nieprawidłowością, a co normą w mowie dziecka – to wszystko wyjaśnia Barbara Michałowska, logopeda ze Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Powiatu Krakowskiego.

ADHD czy nie?
Jak rozpoznawać u dziecka ADHD? Co powinno, a co nie musi nas niepokoić? Kiedy należy udać się do specjalisty? Dokąd pójść, o co pytać, o czym mówić? – na te i inne pytania odpowiada Agata Majda, terapeuta i wiceprezes Polskiego Towarzystwa ADHD.

Zabawki z duszą i sercem
Jak co roku Muzeum Zabawy i Zabawek w Kielcach zorganizowało konkurs na „Zabawkę Przyjazną Dziecku”. Jak powinna wyglądać taka zabawka? Czy zabawki dostępne w sklepach są bezpieczne? Na te i inne pytania odpowiada wyłoniona przez dziecięce jury zwyciężczyni konkursu – Monika Stanisz, na co dzień pracująca w Muzeum Etnograficznym w Krakowie.

Święty Mikołaj w muzeum
Złocone orzeszki, brzezinowe rózgi, futrzane diabełki, lukrowane pierniki… Czy to już przeszłość? Warsztaty dla dzieci zorganizowane przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie przypomniały nam dawne krakowskie zwyczaje i zdradziły, kim był prawdziwy święty Mikołaj.

Potrzeby mają głos
Do czasu osiągnięcia przez dziecko pełnej samodzielności rodzice są osobami ponoszącymi odpowiedzialność za zaspokajanie jego potrzeb. W miarę rozwoju psychofizycznego dziecka powstają coraz to nowe potrzeby, a zależą one od warunków życia, wpływów środowiska, oddziaływania wychowawczego rodziców.

Miecze z patyków
Co o etapie rozwoju dziecka mówią jego zabawy? Sprawdźcie!

Zaczarowane czytanie po krakowsku
Słynna londyńska ulica Pokątna teleportowała się do Krakowa, uległa sklonowaniu i zmieniła rodzaj usług na niej dostępnych. Dalej pracują tam czarodzieje, ale uprawiają określony typ białej magii: ich księgami zaklęć są bajki. Gdy dotarły do nas słuchy o tych niemalże sensacyjnych faktach, wynajęliśmy detektywa, który rozwiązał zagadkę lokalizacji ulic Pokątnych. Jako pierwsi publikujemy raport z jego śledztwa.

Jak fotografować dzieci?
„Nasze dzieciństwo pamiętają nasi staruszkowie, naszą starość – nasze dzieci. My sami pamiętamy zaledwie kilka momentów”. Tak Władysław Grzeszczyk – satyryk i aforysta – opisał fakt ulotności zdarzeń z naszej pamięci. Fotografia może być ratunkiem – sposobem na magazynowanie wspomnień. A jak fotografować dzieci, byśmy i my, i one mieli piękne pamiątki?

Jedynak w grupie
Jedynak to rozpieszczony egoista. Rodzice wyręczają go we wszystkim i spełniają każde jego marzenie, zanim zdąży je wypowiedzieć. Żyje w przeświadczeniu, że jest najpiękniejszy, najmądrzejszy i wszystko się mu bezwarunkowo należy. Nie potrafi funkcjonować w grupie, gdyż nie zna podstaw porozumienia i współpracy z rówieśnikami.

Dlaczego dziecku potrzebna jest sztuka?
Chyba niewielu z nas uważa, że edukacja plastyczna w przedszkolu jest niepotrzebna. Wielu jednak bagatelizuje wpływ tej edukacji, nie widząc, ile przynosi korzyści i pozytywnych zmian w psychice naszych dzieci. Rozmowa z dr. Robertem Małoszowskim, artystą-plastykiem, pracownikiem Katedry Edukacji Plastycznej Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Spędź z dzieckiem dwie godziny
Pracujesz. Zmęczona wracasz do domu, gdzie czeka na ciebie stęsknione dziecko. Ono liczy na wspólną zabawę, ty ledwo znajdujesz siłę na odrobinę aktywności.

Jak kochać dziecko?
Istnieje na rynku wiele poradników z zakresu żywienia dzieci, bezpieczeństwa i higieny, ubioru czy dobierania zabawek do możliwości rozwojowych maluszków. Trudno natomiast znaleźć rady na temat w wychowaniu najistotniejszy – co znaczy obdarzać dziecko miłością? Jaka miłość jest pozytywna, a jaka może spowodować wyłącznie problemy.

Edukacja po japońsku
Maluchy na zajęciach warsztatowo-muzealnych oglądają Japonię pełną kolorów, chłoną kraj przez skojarzenia, uczą się odróżniać go od Chin. Na plastyce projektują i wycinają kimona, a nawet piszą haiku. – W szkole to my czegoś takiego nie robimy – jedna z uczestniczek zwierzyła się prowadzącej te zajęcia, Ewie Rosiek-Buszko.

Nianię trzeba sobie wychować
Pierwszy sukces mamy już za sobą, wybraliśmy nianię, która zaopiekuje naszym dzieckiem. Co dalej? Co zrobić, aby dziecko zaakceptowało opiekunkę? Jak jej zaufać?

Panieneczka z pudełeczka
W teatrze zwykle jest tak: cicho, poważnie, uroczyście. Kaszleć można tylko w czasie przerw (podobnie jak w filharmonii), a wiercić nie wolno się w ogóle. Jeśli kogoś trącisz, musisz natychmiast powiedzieć „przepraszam” i najlepiej jak się przy tym zaczerwienisz. O wchodzeniu na scenę zapomnij, a na podłodze siedzieć nie ma jak, bo przecież szkoda odświętnych spodni/kostiumu/sukienki. No tak, ale są też teatry niezwykłe…

Jak znaleźć dobrą nianię?
W czasach, kiedy rodzice pracują, by utrzymać rodzinę i zrealizować się zawodowo, zaufana niania staje się nad wyraz cenionym dobrem. Wie o tym każdy, kto próbował taką znaleźć.

Posłać czy nie, czyli dylemat rodziców 6-latka
Kiedy pojawia się na forum internetowym, od razu wzbudza falę emocji, sprzeczności, wielorakich poglądów i opinii. Każdy pojmuje go inaczej. Niełatwo o nim mówić czy pisać. Jednak nie sposób go przemilczeć. Mowa o pomyśle obniżenia wieku szkolnego, jaki forsuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Większość rodziców na pytanie, „czy posyłać 6-latka do szkoły?”, odpowiada stanowczo „nie”. My w obliczu „awantury” o szkolną przyszłość 6-latków postanowiliśmy porozmawiać na ten temat z pedagogiem szkolnym, Krystyną Lepiarz.

Nie wychodzą stąd po angielsku
Barbara Góralska, mama 2-letniego Łukaszka: - Zapisałam dziecko na zajęcia językowe, bo teraz w zimie nudziliśmy się w domu, a na angielskim miło spędzamy poranki. Urszula Stanek: - Mój Tomek w czasie zajęć świetnie się bawi, a w dodatku widzę, że dużo się tu nauczył. Joanna Sobolewska-Zielińska, mama 3-letniej Moniki: - Najważniejsze jest to, że córka dobrze bawi się angielskim.

Dlaczego dziecko nie potrafi się dzielić?
Każdy rodzic marzy, aby jego dziecko było grzeczne, pomagało innym i stosowało się do zasad, które ustanawiamy. Jednak w rzeczywistości nie wygląda to nigdy tak różowo, a wszystkiemu winien jest dziecięcy egocentryzm.

Śpiew rozwija!
Mają rację ci, którzy twierdzą, że śpiew umuzykalnia dzieci. Mylą się jednak bardzo ci, którzy uważają, że na tym funkcje śpiewu się kończą. Wielu badaczy, naukowców, nauczycieli i wychowawców podkreśla szczególne znaczenie śpiewu w rozwoju człowieka. Tak, człowieka, bo nie tylko małego dziecka, ale również osób dorosłych.

Dziecko – zderzenie z rzeczywistością
Kiedy w naszym życiu pojawia się dziecko, jesteśmy przepełnieni szczęściem i nadzieją. Planujemy przyszłość naszej pociechy, a nawet zastanawiamy się już, kim będzie w przyszłości. Czasami jednak pojawienie się dziecka nie wiąże się tylko z pozytywnymi odczuciami, ale przede wszystkim z rozpaczą i poczuciem bezradności. Dzieje się tak wtedy, gdy okazuje się, że nasze dziecko dotknięte jest niepełnosprawnością.

Korczak o wychowaniu przedszkolnym
Różne bywa dzieciństwo. Szczęśliwe, gdy beztroskie i zdrowe, otoczone bezpieczną aurą rozsądnego ogniska rodzicielskiego. Niełatwe, gdy zbyt krótkie, gdy dziecko np. walczy z chorobą.

Jaka muzyka dla malucha
Na zajęciach Kreatywki – Pracowni Dziecięcych Marzeń niejednokrotnie rodzice zadają nam pytanie, jakiej muzyki słuchać z dzieckiem, aby najlepiej stymulować jego rozwój. Niestety, odpowiedź nie jest prosta i nie jest jednakowa dla wszystkich.

Dlaczego dzieci kłamią?
Kłamać można poprzez słowa, gesty, wgląd, poprzez milczenie. Kłamstwo to świadome wprowadzanie w błąd i zniekształcanie prawdy. Jak oceniamy kłamstwo u dzieci? Zwykle reagujemy na nie przerażeniem.

Pierwsze kroki w przedszkolu
Moment przekroczenia przez 3-latka progu przedszkola jest nadzwyczaj trudnym przeżyciem. Z tego względu szczególną uwagę należy poświęcić procesowi przystosowania się małych dzieci do instytucji wychowania zbiorowego, jaką jest przedszkole.

Gotowi do rozstania?
Na temat żłobków krążą różne opinie. Wśród nich przoduje ta, że najlepszymi opiekunami dziecka są jego rodzice, w szczególności matka. O oddawaniu dzieci do żłobka i psychologicznych tego konsekwencjach rozmawiamy z dr Iwoną Sikorską, psychologiem z Uniwersytetu Jagiellońskiego.