Newsletter

Gimnazja
 
NiB - efekty zielonych szkół
Oto najnowsze informacje dotyczące projektu "Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie", którego patronem medialnym jest "Edukacyjny Kraków".

Wiosna, fizyka, literatura i my
Przedstawiamy pomysł na turniej dla gimnazjalistów i scenariusz rywalizacji.

Gra edukacyjna w biznes
We wrześniu bieżącego roku ukazał się pilotażowy nakład gry edukacyjnej „Chłopska Szkoła Biznesu”. Nauczycieli i edukatorów zainteresowanych otrzymaniem bezpłatnego egzemplarza gry zapraszamy na warsztaty, które odbędą się 8 października 2010 r. w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie.

Nauka podczas wycieczki
W maju gimnazjaliści z województwa małopolskiego, łódzkiego i świętokrzyskiego uczestniczący w projekcie „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie” odbyli naukową zagraniczną wycieczkę do Poczdamu, Berlina i Drezna.

Śladami elektronu wędrowniczka
W ramach projektu „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie” 21 kwietnia wyruszy po raz drugi po Polsce omNIBus. We wszystkich 16 miastach wojewódzkich odbędzie się naukowe show przygotowane przez „szalonych” naukowców z Politechniki Poznańskiej. Omnibus to „żywy”, interaktywny pokaz doświadczeń, w którym wszyscy ochotnicy mogą uczestniczyć i uczyć się poprzez zabawę.

Ekologiczny zawrót głowy
Drugi rok szkolny z projektem „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie Ogólnopolski program rozwoju kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości dla uczniów gimnazjów” jest na półmetku.

NiB: Druga edycja czas… start!
Rusza druga edycja projektu „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie” (NiB). Uroczysta inauguracja roku szkolnego w ramach NiB będzie miała miejsce 2 października podczas pierwszego w tej edycji szkolenia dla koordynatorów.

Miłość w czasopismach młodzieżowych
Na rynku prasowym dostępnych jest obecnie wiele czasopism adresowanych do nastolatków. [...] Biorąc pod uwagę ich popularność i zakres oddziaływania warto przyjrzeć się, jaki obraz świata przedstawiają.

Edukacja dla bezpieczeństwa
W roku szkolnym 2009/2010 w programie nauczania gimnazjum znalazł się nowy przedmiot: edukacja dla bezpieczeństwa. W przyszłości ma on zastąpić przysposobienie obronne, nauczane aktualnie w szkołach ponadgimnazjalnych. Przedmiot ten wszedł on do planu nauczania dzięki rozporządzeniu podpisanemu wspólnie przez ministrów edukacji narodowej, obrony narodowej oraz spraw wewnętrznych i administracji.

Apetyt na wiedzę
„Nauka i Biznes” – projekt o zasięgu ogólnopolskim – realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji oraz współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Do udziału w nim zaproszono NIB-geniuszy (bo tak nazywani są uczniowie uczestniczący w programie) z 72 szkół z całej Polski, w tym jednej ze szkół z Krakowa – Gimnazjum Integracyjnego nr 74.

Polscy uczniowie uratują Ziemię?
W tej chwili nie ma się czego bać: współczesne filmowe wizje końca świata są mocno przesadzone. Ziemię przed uderzeniem asteroidy uratuje rakieta kosmiczna. Do odkrycia niebezpiecznych asteroidów przyczynią się być może polscy uczniowie. Biorą udział w międzynarodowym projekcie pod patronatem NASA – „Asteroid Killer Project”. Rozmowa z dr. Waldemarem Ogłozą, pracownikiem naukowym Instytutu Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego współpracującym przy projekcie.

Podróż OmniBusem
Jak wywołać drgania? Jak je narysować? Czy drgania są wieczne? Wahania i drgania produkują fale, a falą jest też dźwięk. Co przewodzi dźwięk i czy dźwięk dźwiękowi jest równy? Na te intrygujące pytania można znaleźć odpowiedź w OmniBusie doświadczeń.

NiB-geniusze
73 gimnazja z całej Polski (w tym trzy szkoły z województwa małopolskiego) i łącznie ponad 1200 osób bierze udział w ogólnopolskim programie dla gimnazjalistów pt. „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie”. Projekt będzie trwał trzy lata i ma przygotować naszych „rekinów biznesu” do brawurowego wkroczenia na ścieżkę kariery. "Edukacyjny Kraków" jest patronem medialnym projektu.

Edukacja ekonomiczna na wesoło
Ruszyła III edycja konkursu Podstawowe Pojęcia Ekonomiczne. To kolejne spotkanie z bohaterami edukacyjnych kreskówek: Eugeniuszem Locim, Wynalazcą, Królem i ich licznymi przyjaciółmi. Konkurs jest skierowany do gimnazjalistów oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych, a organizatorami są Fundacja Nauka i Wiedza oraz Narodowy Bank Polski.

Zostań w szkole po lekcjach
Z danych GUS wynika, że wśród wszystkich zajęć pozalekcyjnych najpopularniejszymi są koła wiedzy, związane z przedmiotami nauczania (zatem kółka: polonistyczne, matematyczne, chemiczne, biologiczne itd.). Drugie miejsce zajęły zajęcia techniczne (modelarstwo, elektronika itp.). Trzecia pozycja to kółka artystyczne. Kolejne są koła sportowe i krajoznawcze. Ale oprócz tych podstawowych, krakowskie gimnazja mają w swojej ofercie jeszcze wiele innych, ciekawych zajęć.

Ciemne niebo nad Polską - weź udział w konkursie!
Instytut Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie z okazji obchodów Międzynarodowego Roku Astronomii ogłosił konkurs pt. Ciemne niebo nad Polską. W rywalizacji mogą wziąć udział uczniowie szkół ponadpodstawowych.

Szkoła – ważna decyzja
Chodzisz do gimnazjum? To oznacza, że częściej niż dotąd zastanawiasz się nad swoją przyszłością, przede wszystkim tą zawodową. I choć jeszcze może wydawać ci się to abstrakcją, decyzja dotycząca wyboru szkoły ponadgimnazjalnej to pierwszy poważny etap na drodze do Twojej przyszłej kariery.

Uniwersytet dla Młodzieży
W 1996 roku na ówczesnej Akademii Rolniczej (dziś: Uniwersytet Rolniczy) odbyły się pierwsze wykłady w ramach Uniwersytetu dla Młodzieży. Jak wygląda ta „uczelnia”? Spotkania odbywają się raz w miesiącu, od listopada do stycznia, a także w późniejszym okresie w ramach Festiwalu Nauki oraz Dni Owada. Wysoką i atrakcyjną jakość wykładów zapewniają prowadzący, którzy wiedzę biologiczno-rolniczą prezentują w sposób niekonwencjonalny, dowcipny, nietuzinkowy. – Podstawowym celem projektu jest zachęcenie młodzieży do studiowania na Uniwersytecie Rolniczym – wyjaśnia jeden z powodów organizacji tego typu prelekcji ich koordynator, prof. dr hab. Kazimierz Wiech.

Wyprawa do szkoły
Ile osób zmieści się do busa? Całkiem sporo – przejście między siedzeniami jest przecież szerokie, a kierowcy opanowali do perfekcji umiejętność rozmieszczania pasażerów wewnątrz pojazdu. – Myślałam, że będzie zupełnie inaczej. – tak Marta Młynarczyk rozpoczyna rozmowę o dojazdach do szkoły. Tak jak większość młodzieży mieszkającej poza miastem mogła przekonać się, jak bardzo szerokie jest przejście między siedzeniami…

CKE odpowiada
W połowie lipca opublikowaliśmy w naszym portalu tekst na temat perspektyw, jakie mają uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim w związku z czekającym ich egzaminem gimnazjalnym z języka obcego nowożytnego. Nauczycielka, która wypowiada się w tej sprawie, tłumaczy, że brak jest standardów egzaminacyjnych specjalnie opracowanych dla tej grupy uczniów. W związku z tym zadaliśmy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej pytania. Oto odpowiedź, jaką otrzymaliśmy.

Równość szans, która nie jest równością
Jak wygląda nauka języka obcego w szkołach specjalnych? Na czym ma polegać egzamin zewnętrzny z języka obcego w tego typu placówkach? Na te i inne pytania odpowiada Anna Bacia, nauczycielka języka angielskiego w jednym z zespołów szkół specjalnych w Krakowie.

Jak wybrać szkołę?
Gdy kończyłam gimnazjum wiele osób mówiło mi, że wybór szkoły ponadgimnazjalnej jest jednym z najważniejszych w życiu i że od niego zależy moja przyszłość. Ale jak tu myśleć o tej pompatycznie brzmiącej „przyszłości”, gdy ma się zaledwie 16 lat?

Portrety gimnazjalistów: wystarczą dobre chęci
Kiedyś myślała o tym, że w przyszłości będzie dziennikarką. Dostała już nawet książki, które miały jej w tym pomóc – „Poradnik młodego reportera” oraz „Poradnik młodego redaktora”. Ale potem przyszło jej do głowy, że swoją otwartość i umiejętność rozmowy z ludźmi może wykorzystać w inny sposób. Karolina Boryczko postanowiła zostać psychologiem.

Szkolne potyczki z ekspresją
13 czerwca już po raz czternasty odbył się Szkolny Sejmik, czyli impreza, na której uczniowie Prywatnego Gimnazjum Akademickiego nr 6 oraz VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego prezentowali różnego rodzaju projekty dydaktyczne przygotowywane w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w kończącym się już roku szkolnym. Hasłem XIV Sejmiku było słowo „Ekspresja”. Było na co patrzeć.

Znaleźli wspólny język
Tu wszyscy mają co robić, tu się nikt nie nudzi. Tu ludzie mieszkający dalej od centrum są bliżej kultury. – Tu warto przychodzić choćby po to, by spędzić czas z innymi, miło, czasem choćby i przy przysłowiowej herbatce – mówi Magdalena Rutkowska-Oliwa, instruktorka Klubu Osiedlowego „Rybitwy”, jednej z placówek Domu Kultury „Podgórze”.

Portrety gimnazjalistów: samolot piękny, bo turkusowy
Agnieszka Kieda, III klasa Gimnazjum nr 74 w Krakowie: – Kiedy pierwszy raz leciałam „Antkiem”, to był pisk. Bo boję się latać. Ale zainteresowało mnie lotnictwo, lubię się uczyć o jego historii, to po prostu coś innego. A przy okazji można poznać wiele ciekawych rzeczy. Poza tym, jak się uczę, to nie latam, więc… nie widzę problemu.

Bez przemocy – tak, ale na co dzień
Po raz pierwszy w Polsce 5 czerwca został ogłoszony Dniem Szkoły bez Przemocy (www.szkolabezprzemocy.pl). Z Krakowa w akcji organizowanej pod honorowym patronatem Prezydenta RP weźmie udział tylko… dwadzieścia szkół. Dlatego o tym, czy jest możliwa szkoła bez przemocy i czy takie akcje mają sens, rozmawiamy z Jadwigą Jaworską, dyrektorką Gimnazjum nr 9 w Krakowie – szkoły legitymującej się certyfikatem „Szkoła promująca bezpieczeństwo”.

Pomaganie wzmacnia
Właśnie tak brzmi hasło ogólnopolskiej kampanii społecznej na rzecz pomocy potrzebującym, czyli akcji promującej wolontariat. Pomimo tego, że wolontariat staje się modny, ciągle brakuję rąk chętnych do pomocy tym, którzy jej potrzebują. Aby przybliżyć wam blaski i cienie wolontariatu, postanowiliśmy napisać, jak pomaganie wygląda w praktyce.

Portrety gimnazjalistów: wybiegałam sobie radość życia
Ola Antkiewicz, lat 13 i pół: – Bieganie jest częścią mojego życia i przynosi mi odpoczynek, na przykład… od szkoły. Jej szkoła to Gimnazjum nr 47 w Krakowie. Chodzi do I klasy i, jak sama zaznacza na wstępie rozmowy, ma dobre oceny. Jednak to właśnie bieganie sprawia jej największą radość – zarówno bieganie wyczynowe, jak i biegi rekreacyjne. Dlatego z chęcią bierze udział w takich akcjach jak np. Polska biega.

Awantura o egzamin
23 kwietnia br. przyniósł wielu gimnazjalistom przykrą niespodziankę. Chodzi o część humanistyczną tegorocznego egzaminu gimnazjalnego: jedno z zadań egzaminacyjnych zamiast sprawdzać umiejętności uczniów, jak to dyktują standardy, pytało o konkretną wiedzę – wymagało od piszących znajomości jednej z dwóch lektur: „Syzyfowych prac” lub „Kamieni na szaniec”. Dodatkowy kłopot w tym, że za to zadanie uczniowie mogli zyskać aż 16 na 50 możliwych do zdobycia na egzaminie punktów. Część trzecioklasistów bezpowrotnie straciła te punkty – uczniowie nie znali bądź nie pamiętali treści lektur. Kto zawinił?

Recepta na gimnazjalny stres
Mówi się, że okres gimnazjum to „trudny wiek” – okres młodzieńczego buntu i zwiększonego poziomu stresu, też tego wynikającego z konieczności podejmowania pierwszych dorosłych decyzji. Czy to prawda? A jeśli tak, to jak pomóc swojemu nastoletniemu dziecku w przezwyciężeniu młodzieńczych problemów? Na te i inne pytania odpowiada psycholog Ewa Bochenek z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 w Krakowie.

Jak pomóc dziecku w wyborze zawodu?
Nadchodzi chwila, kiedy nastolatek musi podjąć decyzję o wyborze zawodu. Ta decyzja będzie miała ogromne znaczenie w jego życiu, gdyż zawód określa miejsce jednostki w społeczeństwie, przyjmowane przez nią systemy wartości, wzory zachowania, aspiracje i ambicje życiowe.

Szkołę trzeba lubić
Wybierając gimnazjum dla dziecka, nie możemy kierować się modą czy krążącymi opiniami o poziomie nauczania i renomie danej szkoły. Musimy krytycznie, a jednocześnie życzliwie przyjrzeć się własnemu dziecku i szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie jest i czego tak naprawdę potrzebuje. W drugiej części naszego poradnika piszemy m.in. o tym, jak sprawdzić, czy szkoła będzie bezpieczna dla naszego dziecka i czy polubi nowe miejsce nauki.

Młody obserwuje dorosłych
Czy uczciwość, dzielność, honor, odwaga są jeszcze wartościami, które dla młodego człowieka są atrakcyjne? Czy można nawiązać jakąś lepszą formę kontaktu z młodym – często agresywnym człowiekiem?

Dobre, czyli jakie?
Budynek jasny, pachnący, czysty, po jego korytarzach biegają roześmiani, młodzi ludzie, nad ich głowami górują spokojne, wyrozumiałe głosy pedagogów, a drzwi do tego idyllicznego miejsca są otwarte na oścież dla każdego, zakłopotanego wyborem szkoły dla swojego dziecka, rodzica. Nierealne? Niekoniecznie. Tyle że to obrazek… niekompletny.

Początek młodzieńczych marzeń
Nauka biologii to dla wielu uczniów ciężka praca. Jeśli tobie również sen z powiek spędza myśl o nibynóżkach, chloroplastach i komensalizmie to na pocieszenie informujemy cię, że niektórzy mają gorzej – naukę o nibynóżkach, chloroplastach itp. po… francusku. I wcale nie mamy tu na myśli francuskich studentów, a gimnazjalistów z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Krakowie.

Wybieraj bez emocji!
Wokół gimnazjów wytworzyła się ostatnio niezdrowa atmosfera społeczna – media straszą horrorami ze szkół rejonowych, znajomi chwalą się swoimi dziećmi uczęszczającymi do „tego najlepszego” gimnazjum w mieście. Dlatego wybierając szkołę, koniecznie trzeba zachować zdrowy rozsądek i zimną krew: nie każde rejonowe gimnazjum jest placówką dla psychopatycznych dzieci z patologicznych rodzin, a z kolei żadna renomowana placówka nie zagwarantuje naszemu dziecku studiów na medycynie. Oto pierwsza część naszego poradnika, jak wybrać gimnazjum dla swojego dziecka.