Newsletter

 
Mały poliglota - cz. 2

Druga część tekstu o nauce języków obcych dla dzieci. Tym razem piszemy o tym, jak pomagać dziecku w nauce i jak je oceniać.


Czytaj cz. 1 artykułu - o tym, kiedy zacząć uczyć dzieci języków obcych, czym kierować się przy wyborze szkoły i kursu.

 

Jak wspomóc dziecko w nauce?
Na zajęciach nauczyciele korzystają z rozmaitych pomocy dydaktycznych dostosowanych do wieku dzieci, ale w domu rodzice także mogą w efektywny i różnorodny sposób wspomagać naukę swoich dzieci. Najważniejsze jest okazywanie zainteresowania i wspólna radość z sukcesów, nawet tych najmniejszych. Warto sprawdzać, czy dziecko odrobiło pracę domową i w razie czego służyć mu pomocą. Niepokojące może być, gdy dziecko, zwłaszcza w wieku szkolnym, regularnie twierdzi, że nie ma nic zadane. – Ci z nas, którzy choć trochę znają język, czują się w obowiązku kontrolowania poprawności naszych pociech. Nie przesadzajmy w wytykaniu i poprawianiu błędów, bo możemy niechcący spowodować u dziecka wycofanie lub przyzwyczajenie do nadmiernej kontroli. Lepiej pozostawmy tę rolę nauczycielowi – ostrzega Skierski. Czasem warto zamienić się z dzieckiem rolami i postawić go w pozycji nauczyciela, który uczy rodzica właśnie poznanych zwrotów. Według Zbigniew Skierskiego dziecko postawione w roli nauczyciela czuje się ważne i potrzebne, a wtedy nauka nabiera konkretnego sensu i daje ogromną satysfakcję.
Ważne są różne formy kontaktu z językiem. – Czytajmy z dzieckiem książki po angielsku i oglądajmy razem bajki anglojęzyczne. Jedna książka lub film w wersji oryginalnej w miesiącu nie zabiera wiele czasu, a jest przyjemną i praktyczną formą utrwalania języka – dodaje Ewa Krupska ze szkoły York. – Warto zachęcać dziecko do słuchania nagrań z lekcji i piosenek oraz pozwalać na korzystanie z anglojęzycznych stron internetowych z grami i zabawami zalecanych przez lektora. Można samemu uczyć dziecko pojedynczych wyrazów i całych zwrotów pasujących do kontekstu, np. przed snem „Good night sleep tight”, ale nie należy zamieniać życia rodzinnego w lekcję – dodaje Janusz Góralczyk z English Perfect.

 

Ocena postępów dziecka
Nieodłącznym elementem nauki jest ocena postępów językowych. Jest to ważne nie tylko dla rodziców, którzy chcą wiedzieć, jak radzi sobie ich dziecko, ale także dla uczniów, którzy widząc swój rozwój, chętniej podejmują dalszy wysiłek, by nauczyć się więcej. Regularne ocenianie i testowanie jest bardzo ważne i nie musi wcale łączyć się z oceną wyrażoną w liczbach – mogą to być np. punkty za aktywność. Ocena postępów językowych powinna być obiektywna i miarodajna; zgodnie z tym, co mówią lektorzy, powinna nie tylko uwzględniać obszary, które wymagają wzmożonej pracy, ale także pokazywać, z czym dziecko radzi sobie bardzo dobrze, tak by zmotywować je do dalszej nauki.
Osobiste doświadczenia z profesjonalnym sprawdzaniem postępów językowych dzieci ma Alina Łukawska – kierownik ds. rozwoju dydaktycznego i metodyk Lang LTC, szkoły językowej oraz centrum egzaminacyjnego Cambridge ESOL.
– Moje dziecko ma 9 lat i uczy się języka od czwartego roku życia, czyli od drugiej grupy przedszkolnej. Jestem w stanie utożsamić się z rodzicami, którzy przez lata inwestują w edukację językową, nie widząc jej efektów. Mam ten komfort, że będąc metodykiem i pracownikiem centrum egzaminacyjnego, sama mogę ustawić ścieżkę rozwoju językowego mojego dziecka. W ścieżkę tę wpisałam właśnie certyfikaty dla najmłodszych od 7–12 lat.
Łukawska mówi, że uzyskanie certyfikatu potwierdza, że uczeń osiągnął cele, które rodzic określa wspólnie z nauczycielem na kursie i za które płaci oraz nadaje sens dalszej edukacji językowej. – Teraz wiem, co potrafi i co osiągnie w kolejnym roku. Moje dziecko także czuje, że po tych kilku latach zamyka bardzo podstawowy etap nauki i przechodzi do bardziej zaawansowanych zadań – dodaje Łukawska.

 

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE – (strona WWW) członek stowarzyszony EAQUALS, od 18 lat stoi na straży jakości nauczania języków w Polsce. PASE zrzesza najlepsze szkoły językowe, które poddały się inspekcji i przeszły ją pozytywnie.

 


edukacyjnykrakow.pl 2012-01-04