Newsletter

 
Mały poliglota – o nauce języków dla dzieci (cz. 1)

Kiedy warto zacząć naukę języka, jaką metodę wybrać, jak poznać, czy szkoła językowa i lektor są dobrze przygotowani do nauczania najmłodszych. Ile czasu przeznaczyć na naukę, by nie zamęczyć dziecka i siebie. Jak wspomóc naukę dziecka w domu. Te wszystkie pytania powinni zadać sobie rodzice, którzy zamierzają zainwestować w językowy rozwój dziecka.


Według Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE, które czuwa nad jakością szkoleń językowych w Polsce i certyfikuje najlepsze szkoły językowe, nauka języka ma sens, gdy jest dostosowana do wieku i percepcji dzieci, a oprócz wiedzy daje satysfakcję i radość. – Dzisiejsze tempo życia i oczekiwania są tak wyśrubowane, że rodzice, chcący zapewnić dzieciom jak najlepszą przyszłość, szczelnie wypełniają ich czas zajęciami dodatkowymi. Dzieci, które jeszcze nie widzą celu swojej nauki, ale bardzo chcą sprostać oczekiwaniom rodziców, przypłacają to często frustracją i brakiem dzieciństwa – ostrzega Jacek Członkowski, prezes PASE. – Dlatego z bogatej oferty zajęć dodatkowych warto wybrać takie, które dadzą dziecku przyjemność, zapewnią rozwój i ułatwią naukę w przyszłości. Zajęcia językowe, prowadzone w dobrej szkole przez wykwalifikowanego nauczyciela, spełnią wszystkie te założenia – dodaje prezes PASE.
Według niego przeciążenie dzieci zniechęca je do nauki, dlatego warto wybrać zajęcia opracowane przez metodyków specjalizujących się w nauczaniu dzieci i prowadzone przez profesjonalnych lektorów. Przy wyborze kursu warto również zwrócić uwagę na czas trwania i częstotliwość zajęć, różnorodność materiałów dydaktycznych i pomocy naukowych wykorzystywanych podczas lekcji, a nawet wystrój i przygotowanie sal. – Nauka języków powinna być dla dziecka przede wszystkim przyjemnością, dlatego warto dostosować ją do wieku, przyzwyczajeń i zainteresowań dziecka – podkreśla prezes PASE.


KIEDY ZACZĄĆ
Naukę języka warto zacząć jak najszybciej, ale dopiero wtedy, gdy dziecko jest gotowe psychicznie do przebywania poza domem w grupie rówieśniczej. Nie może obawiać się kontaktu z obcą osobą, czyli z lektorem, jednak to, kiedy jest na taki kontakt gotowe, jest sprawą indywidualną.
Według Doroty Biele z Centrum Języka Francuskiego VOILA na rozpoczęcie nauki języka każdy moment jest dobry. – Dzieci lepiej przyswajają akcent, szczególnie te małe do dwunastego roku życia. Dorośli szybciej pojmują gramatykę i uczą się większej ilości słów, ale częściej blokują się przy mówieniu, bojąc się popełnić błąd. Dzieci uczą się instynktownie, mówią bardziej spontanicznie i naturalnie – podkreśla Dorota Biele.
Z każdym rokiem rośnie liczba kursów językowych dla dzieci i obniża się wiek małych słuchaczy. Badania potwierdzają, że dzieci, które zaczynają wcześniej naukę, mają później lepszą wymowę, akcent i łatwiej im się uczyć języka w przyszłości. Kiedyś naukę w szkołach językowych zaczynały 6- czy 7-latki, teraz dzieci w wieku 3-4 lata.
Według prezesa Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w nauczaniu Języków Obcych PASE wzrost zainteresowania kursami językowymi dla dzieci widoczny jest zarówno w placówkach publicznych, jak i prywatnych. – Pomimo tego, że w wielu szkołach i przedszkolach w siatce godzin przewidziane są zajęcia językowe, a od pierwszej klasy szkoły podstawowej angielski jest obowiązkowy, rodzice nie widząc postępów dzieci decydują się na zajęcia dodatkowe w szkołach językowych. W przedszkolach nauczanie odbywa się poza kontrolą władz oświatowych, często prowadzą je osoby bez przygotowania metodycznego i dydaktycznego, to tłumaczy zainteresowanie rodziców dodatkową nauką – mówi Jacek Członkowski.

 

JAK UCZYĆ DZIECI
Według Elżbiety Jarosz ze szkoły językowej Bell z Krakowa, dzieci najłatwiej uczą się poprzez kontakt z tym, co sprawia im przyjemność. Dlatego przyswajanie języka obcego ułatwiają i przyspieszą gry językowe i ruchowe oraz nauka piosenek. Pomagają one nie tylko szybciej opanować język obcy, ale również, przy okazji, wykształcają w dziecku koordynację ruchową, refleks, pewność siebie i zdolność koncentracji. – Upewnijmy się, czy nasze dziecko uczy się języków obcych poprzez słuchanie opowiadań, oglądanie przedstawień kukiełkowych, uczestniczenie w ćwiczeniach słuchowo-ruchowych. Czy w zależności od wieku dziecka, wykorzystywane są projekty plastyczne, zabawy grupowe, czy też edukacyjne ćwiczenia z zabawkami przyporządkowujące słówka i zwroty do realnych sytuacji. Czy na zajęciach wykorzystywane są pomoce naukowe i rekwizyty odpowiednio dostosowane do wieku naszego dziecka. Jednocześnie zadbajmy o to, aby dziecko otoczone językiem obcym czuło się bezpiecznie i rozumiało wszystkie działania nauczyciela. Oddajmy je w ręce odpowiednio wykwalifikowanego specjalisty, który potrafi stworzyć odpowiednią atmosferę na lekcji, będzie wiedział, jakie ćwiczenia zastosować, aby rozwijać różne zmysły i kształcić różne umiejętności u dzieci oraz zachęci do współdziałania, a nie rywalizacji – radzi rodzicom.
W dziecięcych grupach wiekowych najważniejsza jest atrakcyjność zajęć, wysoki poziom motywacji, unikanie rutyny, aktywizacja ucznia, ruch i pobudzenia wyobraźni. – Dzieci szybko się niecierpliwą, mają krótki okres koncentracji i zapominają, czego się nauczyły. Nie mają takiej samej motywacji do nauki jak dorośli. Mogą być wystraszone bądź onieśmielone. Dzieci rozwijają się w różnym tempie, co sprawia, że trudno jest dopasować zadania do możliwości wszystkich w grupie. Idealne zającia to takie oparte na zabawie, rytmice, połączone z nauką piosenek, ciekawymi opowiadaniami. Warto nagradzać aktywność dzieci różnymi drobiazgami, mogą to być chociażby naklejki – dodaje Ewa Krupska ze Studium Języka Angielskiego „YORK".

 
JAK WYBRAĆ KURS JĘZYKOWY DLA DZIECKA
Dzieci zaczynają uczyć się języka bardzo wcześnie. Już w żłobkach i przedszkolach organizowane są dodatkowe zajęcia z angielskiego, ale rodzice nie zawsze widzą postęp językowy swoich pociech, dlatego starają się uzupełnić ich edukację zajęciami w szkołach językowych. Coraz więcej placówek oferuje kursy językowe dla maluchów, dlatego wybór odpowiedniej szkoły jest coraz trudniejszy. Warto polegać na rekomendacjach innych rodziców i na opiniach małych słuchaczy. Przede wszystkim należy jednak sprawdzić, w jaki sposób tworzone są grupy, jaka jest ich liczebność i czy są dobierane pod kątem wieku i poziomu zaawansowania.
Metodyk powinien także czuwać nad przebiegiem całego kursu i być wsparciem nie tylko dla lektorów, ale także dla rodziców, którzy mają wątpliwości lub pytania dotyczące nauki dziecka. Profesjonalne szkoły opracowują własne programy nauczania lub bazują na podręcznikach, warto się z nimi zapoznać. Rodzice szukają kursów dopasowanych do ich możliwości finansowych, jeśli jednak cena jest podejrzanie niska, może to oznaczać, że szkoła oszczędza na dobrych lektorach i pomocach dydaktycznych, nie zatrudnia metodyka i „dopycha” dzieci do grup, żeby zapewnić sobie rentowność.

 

Część druga – o wspieraniu dzieci w nauce i ocenie ich postępów.


 
*** 
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE – członek stowarzyszony EAQUALS, od 18 lat stoi na straży jakości nauczania języków w Polsce. PASE zrzesza najlepsze szkoły językowe, które poddały się inspekcji i przeszły ją pozytywnie. Aby zakwalifikować szkołę do tego elitarnego grona  i wyróżnić ją certyfikatem, inspektorzy PASE sprawdzają wszystkie istotne dla jakości nauczania kryteria, takie jak: kwalifikacje nauczycieli, nadzór metodyczny, dobór materiałów dydaktycznych, komfort warunków nauczania, a także profesjonalizm zarządzania placówką  czy rzetelność informacji w materiałach reklamowych. Certyfikat PASE przyznawany jest na 3 lata, a szkoła, chcąca dalej się nim posługiwać, musi przejść ponowną inspekcję.


edukacyjnykrakow.pl 2011-11-25