Newsletter

 
Wiosna, fizyka, literatura i my

Przedstawiamy pomysł na turniej dla gimnazjalistów i scenariusz rywalizacji.


Program rozpoczynamy muzyką, układem tanecznym. Po krótkim powitaniu następuje prezentacja kolejnych pytań.

1. Podaj największą liczbę pojęć fizycznych, które potrafisz skojarzyć z obejrzanym przed chwilą występem koleżanek.

(Wniesienie rekwizytów: jabłka, wanny, pudełka).

 

2. Dysponując następującymi rekwizytami: jabłko, pudełko, wanna, odpowiedz na pytania:
– Który przedmiot kojarzy się z fizycznym odkryciem? Uzasadnij odpowiedź.
– Podaj przykład tekstu literackiego, w którym występuje jeden z powyższych motywów.

 

3. Uczeń recytuje „Satyrę na bożą krówkę” K.I. Gałczyńskiego. Rozdanie uczestnikom konkursu kserokopii tekstu.
– Kto jest autorem tekstu?
– Gdzie w wierszu autor celowo posłużył się wyrazem w niepoprawnej formie gramatycznej? Czemu to służy?
– Jakiemu fizycznemu prawu przeczy zachowanie „bożej krówki”?

 

4. Prosimy uczniów (chłopiec i dziewczyna) o prezentację fragmentu sceny balkonowej z „Romea i Julii”.
– Podaj tytuł i autora utworu, z którego pochodzi wygłoszony przed chwilą fragment
– Jaką maszyną prostą mógł posłużyć się Romeo, by móc przeskakiwać mur dosłownie, a nie tylko na skrzydłach miłości?
– Jakich danych potrzebujesz, aby obliczyć czas trwania rozmowy?

 

5. Można przedstawić kogoś w „krzywym zwierciadle”– zastosuj ten zwrot w praktyce, przedstawiając w krzywym zwierciadle (rysunek, fraszka, lub scenka) dowolną, obecną na sali, postać z grona pedagogicznego. Punkt otrzymacie wówczas, gdy portretowana postać sama się rozpozna! W czasie, gdy zawodnicy realizują zadanie, zespół dziewcząt i chłopców prezentuje układ taneczny.

6. Doskonale znasz powiedzenie „syzyfowa praca”. Wytłumacz, co ono oznacza?
- Podaj przykład wykorzystania tego powiedzenia w literaturze polskiej.
- Co to jest praca jako wielkość fizyczna?
- Oblicz pracę, którą wykonuje Syzyf, wtaczając ruchem jednostajnym kamień o masie 25kg na wysokość 100 m.


7. Niejeden raz słyszałeś: „Baba z wozu, koniom lżej”. Wytłumacz przenośne znaczenie przysłowia. - Znajdź cztery wyrazy bliskoznaczne do słowa „baba”.
- Stosując odpowiednie prawa fizyczne, uzasadnij słuszność tego powiedzenia.

 

8. Jeden z utworów A. Fredry nosi podtytuł „ magnetyzm serca”. Podaj tytuł właściwy tego utworu. - Wyjaśnij znaczenie fizyczne pierwszego słowa podtytułu – „magnetyzm”.
- Gdzie w „Zemście” A. Fredry dochodzi do przyciągania przeciwności?

(Wniesienie rekwizytów: nożyce, stół, plecak, zeszyt, kreda).

 

9. Wskaż wśród rekwizytów te, które znajdują się w znanym przysłowiu. Podaj to przysłowie.
- Wyjaśnij fizyczny sens przysłowia: „Uderz w stół, a nożyce się odezwą”.

 

10. Wytłumacz, kiedy człowiekowi „włosy na głowie stają dęba”?
– w przenośni
– dosłownie – posłuż się wiadomościami z lekcji fizyki.

 

(Prezentacja wiersza o „Dyziu Marzycielu” J. Tuwima).

 

11. Jakim przenośnym zwrotem nazwiesz zajęcie, któremu oddał się Dyzio?
- Którzy bohaterowie literaccy dosłownie bujali w obłokach, czyli latali?
- Dlaczego w obłokach najlepiej buja się ptakom?

Wysłuchaj uważnie fragmentu „Pana Tadeusza” i odpowiedz na pytania z nim związane. (Prezentacja tekstu)

 

12. Mówi się, że „Niedaleko pada jabłko od jabłoni”. Wytłumacz, jak rozumiesz to przysłowie.
- Wyjaśnij sens fizyczny tego powiedzenia, stosując odpowiednie prawa fizyczne.

Renata Gramatyka, Małgorzata Korpal

Gimnazjum nr 23 w Krakowie
Więcej na stronie miesięcznika "Wychowawca"


edukacyjnykrakow.pl 2011-03-03